U3F1ZWV6ZTQ5NDQ2NDcxODk0X0FjdGl2YXRpb241NjAxNjAzMDM5MzU=

التمارين الفعاله لتقويه الأعصاب

التمارين الفعاله لتقويه الأعصاب


قررت خلاص تروح الجيم وتبدأ رياضة !!؟
يبقي أول مشكله هتواجهك  وانت بتبدأ أي تمرين هي  " تقويه أعصابك " ، ودا بيرجع بسب أن العنصر المهم في اي تمرين رياضي هو الأعصاب لأنها هي اللي بتساعد في قدره الجسم علي تحمل أي مجهود الي جانب أنها بتساعد في بناء العضلات بناء صحيح ، ومهما كنت بتعتمد علي البروتين في غذاءك أو كان عندك قوه وطاقه كبيره فبدون الأعصاب مش هتقدر تستحمل اي مجهود بدني في الجيم ، لذلك هنعرفك في المقال الآتي ما هي الأعصاب والتمارين اللازمه لتقويتها بطرق صحيحه وبسيطه .


التمارين الفعاله لتقويه الأعصاب


ما هي الأعصاب : الأعصاب عباره عن مجموعه من الشعيرات الدقيقه جدا والمرتبطه ببعضها البعض وذلك من خلال بعض المجموعات من المحاور العصبيه واللي بتقوم بنقل الإشارات بين الجسم والجهاز العصبي المركزي ، وبالتأكيد الأعصاب مثل جميع أجزاء الجسم في حالة أحتياج دائم لتقويتها والعمل عليها وخصوصا قبل البدأ في التمارين الرياضيه المختلفه ، وفيه عدة أمور
بتتضعف الأعصاب بشكل كبير وبتكون هي السبب في ضعفها ولازم تبعتد تماما عنهم وهما علي النحو الآتي :

التمارين الفعاله لتقويه الأعصاب

1_ عدم النوم 8 ساعات متواصلين أثناء فتره الليل .
2_ كثرة الجلوس أما اللاب توب ودا بيرجع بسب أن الأشعة المنبعثه منه بتؤدي الي ضعف الجهاز العصبي .
3_ عدم تناول البروتين بشكل كافي في الوجبات اليوميه .

التمارين الفعاله لتقويه الأعصاب

وهتقدر تتغلب علي ضعف الأعصاب بعده تمارين وهما : 
1_ تمرين الضغط : في التمرين دا هتركز بكتلي ايدك علي الأرض ، مع وضع القدم الأولي ورفع الظهر والبطن في شكل مستقيم ، والنزول والطلوع بدون ملامسه الأرض ، ويتم تكرار التمرين من 5 الي 10 ضغطات للمره الواحده .

2_ تمرين المقص : هتقدر تقوم بتمرين المقص في الجيم ، عن طريق إستخدام الجهاز المخصص لتمرين المقص بوضعه في إحدي اليدين بشكل مستقيم والقيام بالتمرين للأمام .

3_ تمرين الضغط العادي : هتقوم بالتمرين دا بسهوله أثناء قيامك بتمرين الضغط ودا عن طريق تبيثت جسمك بالكامل لمده نصف دقيقه بدون حراك بين كل 5 ضغطات عاديه وبعده تستمر بتمرين الضغط لمده 5 ضغطات أخري وتبثت جسمك تماما  وهكذا .

4_ تمرين القوس : هتثني جذع قدمك علي هيئه قوس الي الإمام ، وتهبط برأسك الي الأسفل مع وضع القدمين في وضع مستقيم ، وستكرر هذا التمرين لـ 10 عدات .

التمارين الفعاله لتقويه الأعصاب

وبجانب هذه التمارين المهمه جدا لتقويه أعصابك هتتناول عدة أطعمه هتساعدك أيضا وهما : 
_ الألبان بجميع أنواعها : تحتوي الألبان علي العديد من العناصر والمواد المسانده للإعصاب وتقويه الجسم ومساندته .
_ الشاي الأخضر : الشاي الأخضر له العديد من الفوائد ومن أبرزهم أنه هيساعد علي عدم تفتت الأعصاب وإبقاءهم في حاله قويه طول الوقت .
_ العصائر الحمضية : العصائر الحمضيه غنيه بالعديد من الفيتامينات والتي بتساهم بشكل عام في تقويه الجسم وإمداده بالصحة .










ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

شكرا علي تعليقك

الاسمبريد إلكترونيرسالة