U3F1ZWV6ZTQ5NDQ2NDcxODk0X0FjdGl2YXRpb241NjAxNjAzMDM5MzU=

تعرفي علي الكولاجين بروتين الجمال


             فوائد "الكولاجين" بروتين الجمال 

من أهم البروتينات المهمة والمفيدة للجسم بشكل عام و لصحة السيدات بشكل خاص هي الكولاجين لإن ليه أدوار كتير بيقوم بيها زي المحافظة علي الجلد من علامات التقدم بالسن والتجاعيد لإنه بيحفز الأوعية الدموية و بيمد الجلد بالمرونة، الحيوية، القوة و كمان بيحافظ علي شكل الأظافر وقوتها بالإضافة لبناء و ترميم العظام، الغضاريف و الأوتار.


الكولاجين بيمثل 30% تقريبا من البروتين الموجود في جسم الإنسان و 70% من تكوين البشرة والجلد و لية أهمية كبيرة في الحفاظ علي صحة البشرة وحمايتها من التجاعيد.

أهمية الكولاجين للجسم:


حماية الجسم من هشاشة العظام:

هشاشة العظام مرض بيصيب الرجال والسيدات ولكن النسبة الأكبر بتكون من نصيب السيدات، بروتين الكولاجين بيساعد في تقوية العظام و ترميمها مع تناول الكالسيوم و الحفاظ علي أكل صحي متكامل.

-تحفيز الأوعية الدموية و تقوية المناعة:

نقص الكولاجين بيسبب حدوث قصور في القلب و الأوعية الدموية و من اللازم إننا نتناول الكولاجين و نعوض نقصة في الجسم لتحسين أداء القلب و تقوية المناعة.

-️حماية الأسنان والحفاظ علي اللثة:

ضعف الاسنان و مشاكل اللثة من أكتر الحاجات اللي بنسمع الناس بتشتكي منها و نقص الكولاجين بيكون سبب في ضعف الأسنان لإنه مكون مهم بيساعد في بناء الاسنان وتكوينها و تعويض النقص بيساعد في بقاء الأسنان و اللثة بصوره أفضل.

-المحافظة علي الأظافر:

سيدات كتير بتعاني من تكسر و ضعف الأظافر، الكولاجين هيقدر يساعد أي سيدة إنها ترجع قوة و جمال أظافرها والمحافظة عليهم مع الإستمرار في اخذ بروتين الكولاجين.

خسارة الوزن:
-الكولاجين بيتم إستخدامة في خسارة الوزن و ده بيكون عن طريق إستخدام بروتين الكولاجين مع إتباع نظام غذائي والإستمرار في ممارسة التمارين الرياضية و بيكون ليه تأثير فعال في المساعدة علي إنقاص الوزن.

أسباب نقص بروتين الكولاجين:

-تغير الهرمونات عند السيدات
-التدخين وشرب المياه الغازية والكافيين بالإضافة للسهر وعدم أخذ وقت كافي للنوم
-تعرض البشرة لأشعة الشمس الضارة
-التقدم في العمر بسبب نقص بروتين الكولاجين


بدائل طبيعية من الأكل للكولاجين:


الطماطم والبطاطا والتوت والاسماك بتحتوي علي نسبة عالية من الكولاجين بالإضافة للخضروات الخضراء والجزر والفراولة لإحتوائهم علي فيتامين أ و فيتامين ج واللي بدورهم بيساعدوا علي إمتصاص الكولاجين.


-الكولاجين هو البروتين الأهم لأي سيدة بتهتم بجمالها وصحتها و عايزه تحافظ عليهم.

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

شكرا علي تعليقك

الاسمبريد إلكترونيرسالة