تعرفي علي الكولاجين بروتين الجمال ؟

الصفحة الرئيسية
الكولاجين


 فوائد "الكولاجين" بروتين الجمال ؟


من أهم البروتينات المهمة والمفيدة للجسم بشكل عام و لصحة السيدات بشكل خاص هي الكولاجين لإن ليه أدوار كتير بيقوم بيها زي المحافظة علي الجلد من علامات التقدم بالسن والتجاعيد لإنه بيحفز الأوعية الدموية و بيمد الجلد بالمرونة، الحيوية، القوة و كمان بيحافظ علي شكل الأظافر وقوتها بالإضافة لبناء و ترميم العظام، الغضاريف و الأوتار.

الكولاجين بيمثل 30% تقريبا من البروتين الموجود في جسم الإنسان و 70% من تكوين البشرة والجلد و لية أهمية كبيرة في الحفاظ علي صحة البشرة وحمايتها من التجاعيد.


أهمية الكولاجين للجسم:


حماية الجسم من هشاشة العظام:


هشاشة العظام مرض بيصيب الرجال والسيدات ولكن النسبة الأكبر بتكون من نصيب السيدات، بروتين الكولاجين بيساعد في تقوية العظام و ترميمها مع تناول الكالسيوم و الحفاظ علي أكل صحي متكامل.

تحفيز الأوعية الدموية و تقوية المناعة:


نقص الكولاجين بيسبب حدوث قصور في القلب و الأوعية الدموية و من اللازم إننا نتناول الكولاجين و نعوض نقصة في الجسم لتحسين أداء القلب و تقوية المناعة.

حماية الأسنان والحفاظ علي اللثة:


ضعف الاسنان و مشاكل اللثة من أكتر الحاجات اللي بنسمع الناس بتشتكي منها و نقص الكولاجين بيكون سبب في ضعف الأسنان لإنه مكون مهم بيساعد في بناء الاسنان وتكوينها و تعويض النقص بيساعد في بقاء الأسنان و اللثة بصوره أفضل.

المحافظة علي الأظافر:


سيدات كتير بتعاني من تكسر و ضعف الأظافر، الكولاجين هيقدر يساعد أي سيدة إنها ترجع قوة و جمال أظافرها والمحافظة عليهم مع الإستمرار في اخذ بروتين الكولاجين.

خسارة الوزن:


الكولاجين بيتم إستخدامة في خسارة الوزن و ده بيكون عن طريق إستخدام بروتين الكولاجين مع إتباع نظام غذائي والإستمرار في ممارسة التمارين الرياضية و بيكون ليه تأثير فعال في المساعدة علي إنقاص الوزن.

أسباب نقص بروتين الكولاجين:


  1. تغير الهرمونات عند السيدات
  2. التدخين وشرب المياه الغازية والكافيين بالإضافة للسهر وعدم أخذ وقت كافي للنوم
  3. تعرض البشرة لأشعة الشمس الضارة
  4. التقدم في العمر بسبب نقص بروتين الكولاجين

بدائل طبيعية من الأكل للكولاجين:


الطماطم والبطاطا والتوت والاسماك بتحتوي علي نسبة عالية من الكولاجين بالإضافة للخضروات الخضراء والجزر والفراولة لإحتوائهم علي فيتامين أ و فيتامين ج واللي بدورهم بيساعدوا علي إمتصاص الكولاجين.

 يعتبرالكولاجين هو البروتين الأهم لأي سيدة بتهتم بجمالها وصحتها و عايزه تحافظ عليهم.


google-playkhamsatmostaqltradent