U3F1ZWV6ZTQ5NDQ2NDcxODk0X0FjdGl2YXRpb241NjAxNjAzMDM5MzU=

فيتازنك أرخص وأفضل فيتامين لنقص الزنك بالجسم


أرخص وأفضل فيتامين لنقص الزنك بالجسم

لو أنت للاعب كمال أجسام ، وكل شويه تلاقي نفسك بتسأل سؤال جديد عن "الفيتازنك " ومش عارفه توصل لحل ، أو بمعني أصح مش لاقي شخص موثق تسأله ، فأحنا قررنا نحط نفسنا مكانك ونسأل كل الأسئله اللي شاغله بالك ونجاوب عليها علشان نفيدك وتتفرغ بشكل صح لتمارينك والبطولات اللي نفسك تتدخلها ، ولو نسينا سؤال معين فمستنين منك تحطه لينا في كومنت أسفل المقال وهنجاوبك عليه .

والأسئله هي :

1 _  أمتي أستعمل الفيتازنك  ؟
2 _ هل أقراص الفيتازنك  مهمه ليا بدون أستشاره الطبيب ؟
3 _ ما هي الجرعه المسموح ليا بتناولها يوميا ؟
4 _ ما هي الأعراض الجانبيه اللي لو أتعرضتلها أتوقف علي الفور في أستخدام الفيتازنك ؟
 5_ سعر الفيتازنك في مصر ؟
 6 _ الأطعمه والمشروبات اللي بتحتوي علي الفيتازنك ؟


أمتي أستعمل الفيتازنك


يعد الزنك واحدا من أهم العناصر التي يعتمد عليها للاعبو كمال الأجسام ، ودا بيرجع لأن معظم اللاعبيه مش بيتناولوا بشكل كافي أغذيه بتحتوي علي المعادن المهمه لبناء أجسادهم وعضلاتهم  وممكن أنت تكون واحد منهم ، ودا بالطبع بسب أتباعهم وأتباعك لنظام غذائي معين صارم وغير متوفر به الزنك ، لذلك لازم تبدأ علي الفور بتناول الفيتازنك علشان له أهميه كبيره بزياده هرمون التستوستيرون اللي بيساعد في بناء عضلاتك والمحافظه علي قوتها . 


هل أقراص الفيتازنك مهمه ليا بدون أستشاره الطبيب :


 بالتأكيد أقراص " الفيتازنك مهمه جدا ، ولازم تتناولها حتي ولو بدون أستشاره طبيب مع مراعاه أنك لازم تاخد كميات قليله منها جدا علشان متأثرش عليك بالسلب وتدمر صحتك .


ما هي الجرعه المسموح ليا بتناولها يوميا :


حددت جمعيه الزنك الدوليه الجرعه المسموح ليك يوميا وهي " 15 مليغرام " ، اما في حاله لو أنت بتعاني من نقص الزنك فلازم الطبيب الخاص بيك هو اللي يحددلك الجرعه المناسبه وهي في الغالب بتتراوح بين 30 الي 50 مليغرام ويعطي المعدن في شكل كبريت الزنك .


ما هي الأعراض الجانبيه اللي لو أتعرضتلها أتوقف علي الفور في أستخدام الفيتازنك :


من أبرز الأعراض الجانبيه اللي بالتأكيد هتتعرض ليها لو بتتناول كميات كبيره من الزنك هي أنخفاض نسبه السكر في الدم لمرضي السكري ، لذلك لو أنت من مرضي السكر لازم تستشير الطبيب الخاص بيك قبل البدء في تناوله .


سعر الفيتازنك في مصر :


الفيتازنك من الفيتامينات الرخيصه والموجوده باي صيدليه وسعره يبدأ من 7 جـ ، ومع غلاء الأسعار يوميا ممكن سعره يزيد ولكنه يعتبر من أرخص الفيتامينات .

أرخص وأفضل فيتامين لنقص الزنك بالجسم


الأطعمه والمشروبات اللي بتحتوي علي الفيتازنك : 


الزنك عنصر أساسي ومتواجد في العديد من الأطعمه وعلي أبرزهم لحوم الأبقار والخرفان حيث أن الزنك يرتبط أرتباط وثيق بالبروتين ، الي جانب أنك تستطيع تلاقيه في المكسرات وفول الصويا وبزور القرع والشيكولاته السوداء ، وايضا في السردين والمحار والكبد عموما .

تعتبر دي أكثر الأسئله اللي ممكن بتراودك عن الفيتازنك ، ولو بتراودك أسئله تانيه ومش لاقي ليها سؤال ، فإحنا علي إستعداد الأجابه عليها كلها ، وهتقدر تترك سؤالك في كومنت ونرد عليك علي طول .




ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

شكرا علي تعليقك

الاسمبريد إلكترونيرسالة