U3F1ZWV6ZTQ5NDQ2NDcxODk0X0FjdGl2YXRpb241NjAxNjAzMDM5MzU=

تفجير دهون الفخدين بتمارين قوية وسهله


تفجير دهون الفخدين بتمارين قوية وسهله

 " أنا نفس أخس " ، دي أكتر جمله شهيره ممكن تقولها اي بنت في حياتها بتعاني من زياده الوزن ، وممكن الجمله دي تتحول لجمله أسوء وأصعب بكتير وهي " عاوزه أفجر دهون الفخد دي كلها " ، ومشكله دهون الفخد أنها بتدمر من رشاقتك وشكلك العام وبتخلي جسمك غير متناسق بالمره ، وبتتضطري تلجأي أنك تلبسي نوع معين من اللبس علشان تتداريها علي قد ما تقدري بس بردو للأسف مبتقدريش تعملي معاها أي حاجه والمعاناه مازلت مستمره معاكي وممكن تكرهي نفسك وتكرهي أنك تنزلي من البيت بسبها .

تفجير دهون الفخدين بتمارين قوية وسهله


بس Champions بتقولك متخافيش وأحنا معاكي والمعاناه دي هتنتهي في نهايه المقال دا ، وبنقولك أنك تقدري تفجري كل الدهون دي عن طريق نظامين وهما التمارين الرياضيه ودي اللي هتجيب نتيجه سريعة معاكي وتمارين الفخدين سهله جدا لأنك تقدري تعمليها بسهوله في البيت بس لازم تمارسيها بشكل صحيح ، الي جانب عناصر طبيعية زي (  عدم التدخين ، نظام غذائي للفخدين ) .


التمارين الرياضيه اللازمه لتفجير دهون الفخدين : 




تفجير دهون الفخدين بتمارين قوية وسهله


التمرين الأول :

تقدري تعملي التمرين دا بسهوله في البيت وهو عباره عن أنك تستلقي علي الأرض بجسمك كله وتحطي أيدك فوق صدرك ، ثم أرفعي قدميكي للأعلي بقدر ما تقدري واثني صوابع قدمك من الأمام وأنتي رفعاها وأستمري علي التمرين يوميا لمده 10 دقادئق .


التمرين الثاني :

أقفي وأجعلي ساقيك مشدودتين وأجعلي القدم اليسري بخطوه سابقه عن القدم اليمني كما هو موضح بالصوره ، مع ثني ركبتك اليمني وأقفي لمده نصف دقيقه بهذه الوضعيه ولازم تثبتي قدمك كويس في الأرض علشان متحسيش بشد عضلي ، ثم غيري للقدم الأخري بنفس التعليمات السابقه .


تفجير دهون الفخدين بتمارين قوية وسهله


التمرين الثالث ( شد الترهلات )  : 


التمرين دا يعتبر مشابه للتمرين الأول ولكنه له فايده كبيره أنه هيساعدك تتخلصي من اي ترهلات وهتقدري تعمليه عن طريق أنك تستلقي علي الأرض وتحطي وساده تحت دماغك وترفعي رجلك اليمني للأعلي ولكن ليس للسقف مثل التمرين الأول وتعدي لـ 5 وتغيري للرجل الشمال وهكذا . ولازم تعملي التمرين من 10 لـ 15 مره في اليوم .

تفجير دهون الفخدين بتمارين قوية وسهله


التمرين الرابع ( القرفصاء ) : 


كلنا عارفين تمرين القرفصاء وعارفين قد اية هو مهم لنحافه الجسم كله وبالتأكيد بيساعد بشكل كبير علي التخلص من دهون الفخدين وهتقدري تعمليه عن طريق انك تقفي وتباعدي بين قدميك بحيث تكون متساويه مع الكتف ، وتبدأي تنزلي ببطء مع عدم ثني جسمك ، والنظر للأمام وبقدر الأمكان لازم توزعي وزنك علي جسمك كله في تمارين القرفصاء .


أما بالنسبه للعناصر الطبيعيه اللي لازم تتبعيها فهما : 


كتير بتتبعي أنظمه غذائيه غلط ويومك بيكون مقلوب فبالتالي دا بيأثر علي جسمك والفخاد فلازم تبداي تتخلصي من كل الأمور دي زي مثلا ( التدخين ) اللي هو معروف بالتأكيد أنه مضر جدا لجسمك عامه وللفخاد خاصه لأنه بيقلل من فيتامين جـ وبيحد بشكل كبير من إفراز " الكولاجين " وبالتالي منطقه الفخد بتكون أكثر عرضه للزياده عن غيرها من مناطق الجسم .


النظام الغذائي السليم : 


ممكن تكوني طول اليوم مقضياها مياه غازيه وفاست فود كتير فالبتالي نسبه الدهون بتكون عاليه عندك جدا وبتترسب كلها في الفخاد ، فلازم تبتعدي تماما عن الحاجات دي وتتبعي نظام غذائي بيحتوي علي 1400 سعره حراريا وتبذلي نشاط كبير في يومك علشان تحرقي كل الدهون .




ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

شكرا علي تعليقك

الاسمبريد إلكترونيرسالة