U3F1ZWV6ZTQ5NDQ2NDcxODk0X0FjdGl2YXRpb241NjAxNjAzMDM5MzU=

أرخص مكمل غذائي مصري لتحسين الأدء العضلي ( ال كارنيتين بلس )

ال كارنيتين بلس أفضل وأرخص مكمل غذائي مصري لتحسين الأداء العضلي

جسم كل شخص فينا فية عناصر أساسية بتساعد الجسم وبتحمية من الأمراض ، وبدون العناصر الأساسية الجسم هيتعرض لخلل كبير في العضلات والأوعية الدموية وغيره ، ومن أهم العناصر الاساسية في الجسم هو " ال كارنيتين بلس " ، واللي بيعد حمض أميني موجود بشكل كبير في أنسجه الجسم ولكن بصورة اكبر في عضلة القلب والكبد وأخيرا العضلات الهيكيلة واللي بتحتوي لوحدها علي 97 % منه ، لذلك لو بتعاني من ضمور في العضلات الهيكيله يبقي بالتأكيد دا بسب نقص مادة ال كارنيتين بلس ، يبقي بالتأكيد لازم تلجأ علي الفور بتناول المكمل وهنعرض عليك في المقال الآتية ، " وأمتي تلجأ لية وفوايده ليك كرياضي وبشكل عام " و " مصادرة في الطعام اليومي " ، الأثار الجانبية لكارنيتين ، وأخيرا " سعر العبوه والتخزين " .

ال كارنيتين بلس أفضل وأرخص مكمل غذائي مصري لتحسين الأداء العضلي

1 _ أمتي تلجأ للكارنيتين بلس : لو أنت رياضي يبقي لازم تواظب أنك تاخد ال كارنيتين بلس لأنه هيساعدك في تحسين أداءك العضلي بشكل كبير .
_ الي جانب انه مفيد لعده أمراض أخري مثل  أنيميا البحر المتوسط والأنيميا المنجلية .
_ حالات الغيبوبه الكبدية .
_ كل الأمراض الناتجة عن قصور في الدورة الدموية .
_ قلة الحيوانات المنوية وأثبت علميا أن الكارنيتين بيساعد كبار السن في العملية الجنسية علي قوه الأنتصاب .
_ واخيرا بالنسبة للأشخاص المصابين بنقص الكارنيتين ومن مظاهره النمو الضعيف والملحوظ علي الأطفال الرضع وضعف التمثيل الغذائي الأمثل للدهون وأختلاله .
وبالتأكيد لو بتمر بواحدة من الحالات السابقة لازم تتجة في الحال للكارنيتين بلس واللي هيساعدك في مدة بسيطة علي التخلص من هذه الأمراض .

ال كارنيتين بلس أفضل وأرخص مكمل غذائي مصري لتحسين الأداء العضلي

2_ مصادر كارنيتين بلس في الطعام : الكارنيتين بلس متمثل بشكل كبير في اللحوم الحمراء ولكنك تقدر تلاقية في أطعمة أخري زي ( اللبن ، الفراخ ، الأسماك وخاصة السمك البوري ) ولكنك لازم تركز بشكل أكبر علي اللحوم الحمراء لانها بها نسبة كبيره من كارنيتين بلس تصل لـ 80 مجم .

ال كارنيتين بلس أفضل وأرخص مكمل غذائي مصري لتحسين الأداء العضلي

3_ هل كارنيتين بلس لة أثار جانبية : أكيد قبل ما تبدا أي مكمل غذائي لازم تسأل نفسك وتبحث عن هل المكمل  دا له أثار جانبيه أو لا ، وبالنسبه لكارنيتين فلموش أي أثار جانبيه علي صحتك ، ولكن من الممكن أن يحدث ليك قئ أو غثيان ولكن دا بيحصل بنسبة قليله جدا ، وضمان لنفسك ولصحتك لازم قبل ما تاخد ال كارنيتين  تلجأ لطبيب متخصص وهو اللي يوصفة ليك .

4_ سعر العبوه والتخزين : عبوه كارنيتين  بتحتوي علي شريطين ، كل شريط منهم 10 أقراص ، وسعر العبوه كامله 40 جنيه مصري فقط لا غير ومتوفر بكل الصيدليات ، وبالنسبه للتخزين فتقدر تحفظه في مكان جاف ودرجه حرارته لا تزيد عن 30 درجه .










ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

شكرا علي تعليقك

الاسمبريد إلكترونيرسالة