البولدينون الحل الأمثل لزياده الحجم العضلي والتحضير للتنشيف


البولدينون الحل الأمثل لزياده الحجم العضلي والتحضير للتنشيف

بقالك فتره عمال تجرب مكملات غذائيه علشان تزود الحجم العضلي أو بتحضر لعمليه تنشيف كاملة للجسم ومش عارف توصل لمكمل غذائي كويس ويجيب من الأخر ؟!!
يبقي المقاله دي ليك وهتجيب معاك من الأخر ، لأننا هنكلمك فيها عن أفعل وأقوي هرمون وليس مكمل غذائي موجود في السوق وهو " البولدينون " واللي بيعد المادة الفعالة للعقار المشهور " ايكويبويز " ، والبولدينون مشهور جدا عند الأطباء البيطرين حيث أنه بيستخدم كمكمل فعال للحيوانات ، وايضا إستخدمه للاعبي كمال الأجسام علشان يبنوا عضلاتهم صح وكمان لو بيحضروا لتنشيف فهو مفيد جدا وفعال وهنكلمك في المقاله دي عن ما هو البولدينون بشكل مفصل ، وإستخدامه ليك يا بطل والجرعات المناسبة ، الي جانب أكيد هنعرفك عن عيوبه وأثارة الجانبية .

البولدينون الحل الأمثل لزياده الحجم العضلي والتحضير للتنشيف

ما هو البولدينون : التعريف العلمي للبولدينون أنه عباره عن منشط مشتق من هرمون التيستوستيرون وبيمتلك العديد من الصفات الاندروجينيه اقل من هرمون التيستوستيرون ، كما أنه متوسط من ناحيه التحول الي استروجين  وبالتالي فهو بيساعد علي التقليل من أحتباس الماء وبالتالي بيخلي العضلات أكثر صلابة ، ويمكن للسيدات إستخدامه بمنتهي البساطه تحت اشراف طبيب لأنه مش زي باقي الهرمونات له صفات ذكورية بل بالعكس له فوايد كتيرة لبناء ونمو عضلاتهم .

البولدينون الحل الأمثل لزياده الحجم العضلي والتحضير للتنشيف

فوايد البولدينون ليك : لة العديد من الفوايد وهما :
_ بيساعد علي نمو العضلات وبناءها وزياده الحجم العضلي ، ولو تفتكر كلمنالك قبل كدا عن هرمون بيساعد علي نمو العضلات وتقويتها وهو هرمون " الديكا " وكتير من الرياضين بياكدوا أن البولدينون والديكا  بيقدموا نفس النتيجه بس الحقيقه أن البولدينون أقوي في زياده الحجم العضلي وزياده تنشفها .
_ بيساعد البولدينون بشكل كبير الرياضيين اللي بيحضروا لعمليه التنشيف .
_ بيزيد بشكل كبير جدا علي زياده كرات الدم الحمراء ودا بيساعد علي تتدفقها بخلايا الجسم وبالتالي نسبه الأكسجين في الخلايا بتزيد وبيقل من حمض الاكتيك لذلك فقوه التحمل في جسمك هتزيد وهتحس ان عضلاتك قوية جدا .

البولدينون الحل الأمثل لزياده الحجم العضلي والتحضير للتنشيف

الجرعات المناسبة : حقن البولدينون مش بتجيب نتيجه بسرعة ، فلازم تستخدمها ما بين 10 لـ 12 أسبوع بس طبعا دا تحت إشراف الطبيب في البداية وهو اللي يحدد ليك هل هي مناسبة لجسمك ولا لا ، والجرعة اللي هتاخدها في الأسبوع الواحد تترواح بين 300 لـ 600 m .

البولدينون الحل الأمثل لزياده الحجم العضلي والتحضير للتنشيف

الأثار الجانبية الناتجة عن إستخدامه : بالتأكيد اي هرمون له أثار جانبيه ، فـ زي ما عرفناك في كل مقاله لازم ترجع في الأول للطبيب أو الصيدلي وتاخد رأية في المكمل اللي كلمنالك عنه وهو هيحدد الأنسب والأصح ليك ، وبالنسبة لأثار البولدينون الجانبية فهي هتظهر لو زودت في إستخدام البولدينون أكتر من 10 او 12 أسبوع وهتبدأ تعاني من :
_ العدوانية وهتحس بالعنف الدايم عندك .
_ ارتفاع ضغط الدم بنسبة عالية ودا ممكن تتعرضله بشكل كبير .
_ ظهور حب الشباب بشكل دايم .
_ تساقط الشعر ، ودا هيبدأ يظهر بشكل واضح وهتساقط بكميه كبيره .
_ واخيرا هيخفي ظهرو التسيتوستيرون الطبيعي في جسمك ودا هيأثر بشكل كلي علي الجسم .
لذلك قبل إستخدام حقن البولدينون أرجع للطبيب أو الصيدلي وحدد معاه الجرعه المناسبة وامتي هتتوقف عن تناول الجرعه ، وهتقدر تلاقي الحقن دي في إي صيدلية .

author-img
Diversetranslations

تعليقات

11 تعليقًا
إرسال تعليق
  • هيما30 نوفمبر 2018 في 9:05 ص

    معلش بس هو مين اللى قالك ان البولدينون مكمل غذائى وبعد فقرتين من المقال ترجعى تقولى مشتق من هرمون التستوستيرون البولدينون يندرج تحت تصنيف الهرمونات والمنشطات فبلاش نضلل اللاعبين المبتدئين

    حذف التعليق
  • Unknown photo
    Unknown10 يونيو 2020 في 10:18 ص

    لو سمحت هل يتعارض بلدنون مع سيتدوتستون
    وهل بلدنون متوفر وسعر كم

    حذف التعليق
  • Unknown photo
    Unknown18 يونيو 2020 في 1:57 ص

    ممكن اعرف السعر

    حذف التعليق
  • Unknown photo
    Unknown15 سبتمبر 2020 في 3:56 م

    لو سمحت سعروا كام

    حذف التعليق
    • wbentassi@gmail.com photo
      wbentassi@gmail.com12 ديسمبر 2020 في 1:18 ص

      اخي سؤال يعني اذا اخذت كمية قليلة اقل كمية و لم تتجاوز المدة المحددة 12 اسبوع اذا
      لن تواجه الاثار الجانبية له مثل تساقط الشعر؟

      حذف التعليق
      google-playkhamsatmostaqltradent