U3F1ZWV6ZTQ5NDQ2NDcxODk0X0FjdGl2YXRpb241NjAxNjAzMDM5MzU=

عضلات بطن مشدودة بنظام غذائي قوي وتمارين رياضية


عضلات بطن مشدودة بنظام غذائي قوي وتمارين رياضية

عضلات بطن مشدودة يعني مظهر جذاب أكتر ليك ، وتتخلص تماما من الكرش وكل لبسك يبقي مظبوط عليك ، لا ومش بس كدا دا كمان عضلات البطن المشدوده هي الأساس في دعم عضلات الظهر والعمود الفقري وتقويتهم ، وبالتأكيد علشان تحصل علي عضلات مشدودة لازم تتعب شويه في نظام غذائي مظبوط وتمارين رياضية وتكون صارم علي نفسك اول ما تبدأ فيها ، علشان متحاولش وكل محاولاتك تبقي بدون فائدة بعد كدا .

عضلات بطن مشدودة بنظام غذائي قوي وتمارين رياضية

وهنبدأ معاك بالنظام الغذائي :
تقدر تقول أن النظام الغذائي اللي هتتبعه من أجل الحصول علي عضلات مشدودة هو نظام قائم علي مجموع السعرات اللي جسمك بيستهلكها ، الي جانب مصدر السعرات دي والكم اللي بيتم إستهلاكه ونوعيتها .. وتقدر تفهم أكتر عن السعرات عن طريق اللآتي :

عضلات بطن مشدودة بنظام غذائي قوي وتمارين رياضية

1_ مجموع السعرات الحرارية اللي بيتم إستهلاكها :
لازم تحفز جسمك وتحرق الدهون في منطقه البطن ، ودا هيحصل لو قللت مجموع السعرات الحراريه اللي بتتناولها بشكل يومي ، الي جانب تحديد الأحتياجات اليوميه من السعرات الحراريه ودا بيعتمد علي تحديد " التمثيل الغذائي للجسم " ، وبيتم حساب أحتياج الجسم من السعرارت الحراريه عن طريق معادله معينه وهي ( وزن جسمك بالأرصال في 11 ) .

عضلات بطن مشدودة بنظام غذائي قوي وتمارين رياضية

2_ مصدر السعرات ونوعيتها :
تعتبر مصدر السعرات ونوعيتها من أهم النقاط اللي لابد أنك تركز فيها وهتقوم هنا بالتركيز علي العناصر الغذائيه اللي بيحتاجها جسمك لبناء العضلات وحرق الدهون وهما علي النحو الآتي :
_ أستهلك أكبر قدر من الكربوهيدرات اثناء الإفطار علشان جسمك يستطيع يأدي أي نشاط بدني بسهوله ويتحمله .
_ ركز علي البروتين في بقية الوجبات علي مدار يومك وقلل علي قدر الإمكان من الكربوهيدرات ، ودا لأن البروتين مهم جدا لبناء العضلات وتقويتها وبيساعدك علي الشعور بالشبع وبالتالي مش هتأكل كتير وتزود من الدهون .
_ أبتعد قدر الإمكان عن ( الأرز الأبيض ، الدقيق الأبيض ، المعجنات علي أختلاف أنواعها ) ، وأكثر علي قدر الأمكان من ( الخبز والأرز البني والماء الكثير والحبوب المصنعة من القمح ) .


3_ أما بالنسبة للتمارين اللي هتساعد تحرق أكتر من دهون البطن فهي :
_ إبدأ أولا بعمل تمارين الإحماء قبل تمارينك الخاصه بـ 5 أو 10 دقادئق .
_ ثانيا قم بعمل تمارين البطن أولا وهتقدر تلاقيها كلها في اللينك دا " هنا " ، ثم أعمل تمارين للجسم كله ودا بشكل كبير هيساعدك في توفير مخزون العضلات من الجلايكوجين في أداءك لتمارين البطن .
_ بعد 15 يوم بالظبط من قيامك بتمارين البطن السابقه ، لازم تزود المقاومه في التمارين ودا هيتم عن طريق زياده الأوزان اللي بتشلها والدمبلز .
_ وأخيرا لازم ترتاح يوم تماما من التمارين الرياضية ولكن مع المحافظه علي السعرات الحراريه السابقه .

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

شكرا علي تعليقك

الاسمبريد إلكترونيرسالة