U3F1ZWV6ZTQ5NDQ2NDcxODk0X0FjdGl2YXRpb241NjAxNjAzMDM5MzU=

كيفيه ممارسه تمارين الكتف في المنزل



ممكن تكون مشغول طول الوقت ومعندكش وقت فراغ بشكل كافي انك تمارس الرياضه والتمارين المهمه زي " تمارين الكتف " في الجيم ، وبما ان تمارين الكتف من اهم التمارين اللي لازم تتداوم عليها بشكل مستمر علشان تحافظ علي الكتف بشكل قوي وخاصه لو بتقوم بأعمال شاقه ، فأحنا هنعرض عليك في المقاله دي كيفيه ممارستها في المنزل بطريقه سهله وبسيطه تخليك تتدوام علي ممارستها كل يوم بدون ملل  وبدون ما تتضطر تروح للجيم :


تمرين الضغط العمودي


العضله المستهدفه في التمرين دا هو عضله " الكتف الجانبي " وهتقدر تعمل تمرين الضغط العمودي عن طريق استقامه ظهرك ومتفردش الكوع اطلاقا علشان متسبسش بحمل كبير علي مفصل الكوع ، ولازم تعمل التمرين بشكل بطئ وبهدوء .


تمرين الضغط العمودي علي الحائط


والعضله المستهدفه في التمرين دا عضله " الكتف الجانبي " ولازم تعمل التمرين دا وانت مستقيم الظهر تماما وبدون فرد الكوع علي الاخر ، ويعتبر تمرين الضغط العمودي علي الحائط مماثل لتمرين الضغط العمودي من حيث السلامه ومن حيث البطء في أداءه .


تمرين الوقوف علي اليد من وضعيه الجلوس


وتعد المنطقه المستهدفه في هذا التمرين هي عضله " الكتف الجانبي " ويعد هذا التمرين مماثل للتمرنين السابقين من حيث تعلميات السلامه التي يجب عليك اتباعها من استقامه الظهر وعدم فرد الكوع علي الاخر الي جانب البطء في أداءه .


تمرين الهزازز للرفرفه للخلف


والمنطقه المستهدفه عند القيام بهذا التمرين هي عضله " الكتف الخلفي " وستقوم بهذا التمرين بشكل بسيط عن طريق استقامه ظهرك وعدم فرد الكوع علي الاخر مع مراعاه عمل التمرين بشكل سريع .

تمرين الضغط العمودي ( قبضه الدايموند )


والمنطقه المستهدفه في هذا التمرين هي عضله " الكتف الجانبي " ويجب عليك عمل هذا التمرين بشكل بطئ وبصوره مستقيمه لظهرك مع عدم فرد للكوع علي الاخر .


تمرين البلانك الخلفي


والعضله المستهدفه في هذا التمرين هي " الكتف الخلفي " وستستطيع القيام بهذا التمرين بسهوله عن طريق استقامه جسمك جدا مع مراعاه وضع رقبتك في وضعيه مريحه ، ولو شعرت باي الم في رقبتك توقف عن التمرين علي الفور واحصل علي راحه مدتها تتراوح من 10 لـ 15 دقيقه .




تمرين الضغط العمودي مع النزول علي الساعد


والمنطقه المستهدفه في هذا التمرين هي عضله  " الكتف الامامي " وستقوم به بشكل مستقيم مع عدم فرد الكوع علشان متسببش مشاكل في مفصل كوعك ، الي جانب القيام بالتمرين بصوره بطيئه .


تمرين الغطس


وتعد المنطقه المستهدفه في هذا التمرين هي عضله الجسم بالكامل ، وستؤدي هذا التمرين عن طريق استقامه ظهرك بالكامل وعدم فرد الكوع وستقوم بهذا التمرين بشكل بطئ .

وتوجد العديد من التمارين الأخري والتي تساعد علي تقويه عضله الكتف في المنزل ، ولكن هذه التمارين تعد أهمها ولو أستمريت في المداوله عليها هتساعد بتقويه الكتفين .

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

شكرا علي تعليقك

الاسمبريد إلكترونيرسالة