U3F1ZWV6ZTQ5NDQ2NDcxODk0X0FjdGl2YXRpb241NjAxNjAzMDM5MzU=

ابسط العضلات وأقضي علي أنقباضها والالم بـ 27 جنيه فقط

ابسط العضلات وأقضي علي  أنقباضها والالم  بـ 27 جنيه فقط

مفيش حد مننا بيروح الجيم ويواظب علي تمارينه بإستمرار مش بيحس بإلم في العضلات وانقباضه فيها ، وعشان تقدر تكمل تمارينك تاني يوم وتواظب في الجيم لازم تلجأ لدواء معين ينهي علي الألم دا ويبسط عضلاتك ويساعد في إستراخها ، فتاني يوم وتأدي بنفس المجهود بتاع إمبارح ، عشان كدا جبنالك " ميوفين " كبسولات واللي بتعتبر أقوي دواء مساعد في بسط العضلات والقضاء علي إنقباضها والتخلص من الألم ، وهنعرفك في المقاله دي علي مكونات " الميوفين " ، وفوايدة ليك كرياضي وبشكل عام ، واثارة الجانبية علي صحتك وأخيرا الجرعات اللي لازم تتناولها وسعره .
ابسط العضلات وأقضي علي  أنقباضها والالم  بـ 27 جنيه فقط
1_ مكونات الميوفين : الكبسوله الواحده من الميوفين بتحتوي علي نوعين من المواد الفعاله واللي ليهم دور كبير علي العضلات والألم وهما ( كلورزوكسان : 50 ملجم ودي ماده فعاله جدا بتساعد في ترخيه العضلات ) و ( ابيوبوفين : 200 ملجم ودي ماده مسكنه للألم وبتساعد علي عدم الشعور بيه ) .

ابسط العضلات وأقضي علي  أنقباضها والالم  بـ 27 جنيه فقط

2_ فوايده ليك  : الميوفين له العديد من الإستخدامات ليك كرياضي وبشكل عام في الحياه اليوميه وتقدر تستخدمه في الحالات الآتية :
_ لو بتعاني من إنقباض في العضلات .
_ كل الإصابات العضليه وإيضا وجع العظام .
_ بيعالج التواء الرقبة الحادة .
_ أثبت فاعليه كبيره في علاج الأسنان واللثة .
_ بيعالج الام أسفل الضهر والرقبه .
_ بيساعد علي بسط العضلات وإرتخائها .

ابسط العضلات وأقضي علي  أنقباضها والالم  بـ 27 جنيه فقط

3_ الأثار الجانبية للميوفين : زي ما ليه فوايد كتيرة ليك ولعضلاتك فهو بالتأكيد له أثار جانبيه زي أي دواء ولازم ترجع لطبيب الأول قبل إستخدامه وأثاره بنتحصر في :
_ قد يسبب ليك الدوار والدوخه والصداع الدايم ، فلو حسيت بأي عرض من دول أرجع للطبيب علي طول .
_ من الممكن أنه يسبب ليك كوراث في الجهاز الهضمي بما في ذلك ( قرحة المعدة والأثني عشر ) ، ( ثقب في المعده والأمعاء )
_ هيسبب ليك عدم الؤية القوية ، علشان كدا مينفعش تعمل إي نشاطات وانت لسه واخده .
علشان كدا قبل ما تلجأ للميوفين أرجع الأول للطبيب وحدد معاه الوقت اللي هتبدأ فيه بتناول الكبسولات وأمتي هتتوقف عنها ولو ظهرت اي اعراض من اللي فوق هتتعامل إزاي .

4_ الجرعات المسموح ليك تناولها : تناول كبسوله واحده كل 8 ساعات بعد تناول الطعام . ويجب عليك الإحتفاظ بيه بعيد عن متناول الأطفال ولو بتداوم كل 8 ساعات في أخذ كبسوله ومفيش اي تحسن في حالتك ارجع للطبيب وأوعي تزود عدد الكبسولات علشان متدمرش صحتك . وسعر الميوفين في السوق في الوقت الحالي 27 جنيه بعد ما كان 8 جنيه . 
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

شكرا علي تعليقك

الاسمبريد إلكترونيرسالة