U3F1ZWV6ZTQ5NDQ2NDcxODk0X0FjdGl2YXRpb241NjAxNjAzMDM5MzU=

معلومات وحقائق مهمة عن "الأيزوليت" واى والواى "كونسنتريت" وما الفرق بينهم ؟


Important information and facts about the Isolite Way and the Wye Constrate


"معلومات وحقائق مهمة عن الأيزوليت واي والواى كونسنتريت" 


شامبيون إيجى النهاردة هيكلمكوا عن موضوع مهم جدا وهو "البروتينات ", أى لاعب كمال أجسام بيحتاج البروتين أكتر حاجة فى نظامه الغذائى ودا لأن البروتينات تقلل شهية اللاعب وبالتالى أكله بيقل وكمان البروتينات بتساعد فى حرق السعرات الحرارية وبالتالى خسارة الدهون وبناء جسم منحوت خالى من أى دهون ومبنى على عضلات قوية ومفتولة .


البروتينات تنقسم إلى أنواع ,النوع الأول هو بروتين مصل اللبن والنوع التانى هو بروتين اللحم البقرى والنوع الثالث هو بروتين بياض البيض . طبعا كل خبراء التغذية بتوصى بتناول كميات كبيرة من البروتين سواء للأشخاص العادية أو الأشخاص الذين يمارسون رياضات مختلفة زى رياضة كمال الأجسام فيجب أن يتناولوا من (25-50 )جرام بروتين .

على الرغم من تناول لاعب كمال الأجسام للعديد من المصادر التى تحتوى على كميات كافية من البروتينات زى البيض واللحوم واللبن والفراخ وغيرها إلا أن كل هذا لايساعده فى بناء عضلات قوية لذا يلجأ للمكملات الغذائية التى توفر عليه الوقت وتساعده فى الحصول على عضلات مفتولة وضخمة ومن أهم المكملات دى مكملات "البروتين ".
مكملات البروتين كتير جدا ومن أهمها بروتين مصل اللبن ,بروتين الصويا ,بروتين بياض البيض , بروتين الكازين ,بروتين لحم البقر.

إزاى بيتكون البروتين ؟


البروتين بتبدأ صورته الأولية فى الحليب وطبعا الحليب بيحتوى على نوعين من البروتين "الواى "و"الكاسين" وبيتم فصل الواى والكاسين عن بعضهما البعض وبروتين الواى بيتكون حينما يتم تجفيف الحليب تماما والواى مش بيكون بروتين خالص لكن بيكون فيه نسبة بسيطة من الدهون ونسبة من النشويات كالاكتوز, يعتبر الواى غنى جدا بالبروتين .
النهاردة هنتكلم عن نوعين من الواى ,الأيزوليت واى و الواى كونسنتريت :-

الأيزوليت واى :


بنحضر الواى بروتين الخام وبيتم تصفيته بواسطة مصافى وفلاتر لكى يتم عزل الدهون واللاكتوز وبسبب عملية العزل دى فيعتبر الأيزوليت واى أكثر الأنواع نقاوة وبسبب فصل اى عنصر عنه يعتبر أجود الأنواع بسبب إحتوائه على أكبر نسبة من البروتين وبالتالى سرعة إمتصاس الجسم له أكبر وأسرع بسبب كل الخصائص والمميزات دى يعتبر الأيزوليت واى أفضل خيار لأى لاعب كمال أجسام قبل التمرين بسبب تسربه فى العضلات بسرعة هائلة .


Important information and facts about the Isolite Way and the Wye Constrate

الواى كونسنتريت :-


يعتبر الواى كونستريت الصورة الخام للبروتين بعد إستخراجه من اللبن , نسبة البروتين فى الواى كونسنتريت حوالى 80% و20% الباقيين مقسمين على لاكتوز , دهون .

Important information and facts about the Isolite Way and the Wye Constrate


أهم الفروق بين الأيزوليت واى والواى كونسنتريت ؟


- يعتبر الأيزوليت واى أكثر نقاوة وجودة من الواى كونسنتريت وذلك بسبب إحتوائه على النسبة الأكبر من البروتين الخالص (90 - 94 %).

-ويعتبر الايزوليت الافضل في مرحله التنشيف

-أى لاعب كمال أجسام عنده مشاكل مع اللاكتوز والغازات والإنتفاخ فالأفضل له تناول الأيزوليت واى .

-رغم كل ذلك أثناء عملية فصل وعزل الأيزوليت واى يتم ترسيب بعض العناصر المهمة جدا من البروتينات وهذا يعتبر أبرز عيوب الأيزوليت واى . 

-من المهم أن يتناول لاعب كمال الأجسام من (25-50) جرام من البروتين كل ثلاث ساعات ودا سواء أيزوليت واى أو الواى كونسنتريت حتى يساعده فى عملية الإستشفاء العضلى وبالتالى بناء عضلة قوية وضخمة .


ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

شكرا علي تعليقك

الاسمبريد إلكترونيرسالة